woensdag 10 juni 2026

Egelsnelweg

 


Wat ritselt daar in de achtertuin? Het geluid klinkt een beetje spannend, is het een rat? Terwijl ik even later geniet van een kop thee in het zonnetje, hoor ik het weer. De volgende dag verplaatst het geritsel zich naar de ligusterheg. Mijn zoon werkt in de tuin en ziet ineens vlakbij iets bewegen. We gaan op onderzoek uit. En ja hoor: een egeltje scharrelt vrolijk onder de heg. Grappig om te zien!

Vorig jaar smulde er ook al een egel van de slakken tussen de tijm. Misschien hield ze wel van de kruidige geur. Wist je dat een volwassen egel wel 5.000 tot 8.000 stekels heeft? Bij gevaar rollen ze zich op tot een ondoordringbare bal. We zijn altijd supertrots als zo’n bijzonder dier onze tuin kiest als tijdelijk thuis. Het vogelbadje maken we daarom elke dag schoon. Egels hebben namelijk vers water nodig, zeker omdat ze tijdens hun nachtelijke strooptochten meer dan een kilometer afleggen op zoek naar rupsen, kevers, larven, wormen en slakken en soms wat fruit. Planten die insecten aantrekken zijn ook goed voor egels.

Wil je ook egels in de tuin? Zorg voor een heg of een open erfafscheiding. Heb je een dichte schutting? Plaats deze dan iets hoger of maak er een gat in van exact 13 bij 13 centimeter. Dit is de perfecte maat voor een egel, maar te klein voor de meeste huisdieren. Praat ook met de buren en vraag of zij meedoen. Egels kunnen door dichte schuttingen steeds moeilijker tussen tuinen skippen. Hierdoor vinden ze te weinig voedsel en kunnen ze zich niet goed voorbereiden op hun winterslaap, die van oktober tot april duurt.



In verschillende Nederlandse plaatsen waaronder de stad Utrecht start nu de egelsnelwegwedstrijd: welke buurt maakt de langste route? Doe mee! Iedereen die aantoonbaar een egelpoort in de schutting of poort maakt, krijgt van mij tuinstekjes van de stekjestafel én een zelfgebakken muffin per persoon. 

Zo helpen we samen de natuur een handje.


Een groene groet Greeneveline
mail naar greeneveline@outlook.com

woensdag 20 mei 2026

Een tuinontwerp met inheemse planten

 Een inheemse tuin.



Afgelopen winter mocht ik een tuinontwerp met beplantingsplan maken voor een achtertuin met veel tegels. 

De wensen van de opdrachtgever;

Graag inheemse planten dier- en bij-vriendelijk.

De droogmolen moet buiten kunnen staan.

Wat een leuke uitdaging!

De opdrachtgever is gepensioneerd, 

Hij gaat zelf de tegels wippen en de planten bestellen en poten.



De kliko's staan vol in het zicht, en de tuin is een grote ruimte; daar kan ik wel wat mee.

Een oude klimhortensia gaat er uit vanwege de omvang, wel jammer.

Het resultaat kan ik nog niet laten zien helaas. Maar zodra de tuin klaar is zal ik die updaten.


Ik heb een aantal themakaartjes gemaakt en een zonnestudie gemaakt.

Zo weet ik waar de meeste zon en schaduw is door het jaar heen. 

De zichtlijnen worden duidelijk en de looproutes worden hierdoor inzichtelijk. 

De kleuren van geel tot donkergroen geven de voorgestelde hoogtes van de bomen en planten weer.

De voorgestelde planten in verschillende hoogtes. Iedere tuin verdient een boom! In dit geval wilde de klant dat liever niet, maar er is al een gewone vlier aangeschaft.


Als erfscheiding koos ik voor een Zeeuwse haag. Alle planten zijn inheems.

Sommige planten zullen gaan verwilderen, zoals de botanische tulpjes en de akelei.


Het uiteindelijke beplantingsplan;
Er is ook een bestellijst gemaakt.

Zo kan de opdrachtgever zelf aan de slag en dat bespaart de kosten van een hovenier.


Wil je ook een tuinontwerp en beplantingsplan?

Ik luister naar je wensen en denk met je mee.

Een groen groet GreenEveline Beplantingsadviseur

greeneveline@outlook.com

vrijdag 8 mei 2026

Klaprozen

 


Klaprozen

In mei bloeien de klaprozen, ik word daar altijd zo blij van!

Niets is zo vergankelijk als een klaproos, ze bloeit maar een dag, maar de volgende dag opent er weer een nieuwe bloem. Ook de zaaddozen zijn prachtig om te zien; je kunt ze laten staan tot diep in de winter, of ze drogen en verwerken tot een mooie krans of in een droogboeket. Bewaar de zaden en geef ze weg aan vrienden en kennissen.


De Papaver rhoeas is de rode klaproos die je vaak in akkers en bermen ziet. Op veel plekken waar de grond verstoord is komt deze klaproos als vanzelf omhoog. De bijen zijn dol op het stuifmeel van de klaproos, want nectar bevat hij niet. Heb je een groot gazon en wil je minder maaien? Zaai dan klaproos met korenbloemen en margrieten. Maai een pad door het gazon waar je over kunt wandelen en je verwonderen over de bloemenpracht. Een strak gemaaid gazon heeft weinig ecologische waarde, maar zo’n bloemenweide oogt fantastisch en trekt bijen en vlinders aan.



De klaproos staat ook symbool voor herdenken. Dat past goed bij 4 mei, de dodenherdenking. De kleur rood staat voor het vergoten bloed in oorlogen.


Gecultiveerde klaprozen blijven elk jaar weer een verrassing: ze verschijnen vaak precies waar je ze niet wilt hebben. Je kunt ze makkelijk verwijderen, maar verplanten lukt helaas niet. Er zijn verschillende kleuren: wit, oranje, roze en paars. Heb je meerdere kleuren, dan kruisen ze zich en krijg je na verloop van tijd één mengkleur. Vroeger had ik dubbele klaprozen in de tuin, maar ik merkte dat bijen en hommels daar “boos” van werden; ze moesten veel harder werken om bij het stuifmeel te komen. Daarom heb ik nu alleen nog enkelbloemige klaprozen in de tuin, die zijn veel vriendelijker voor onze bestuivers.


Het slaapmutsje (Eschscholzia californica) is meestal oranje of geel en geen familie van de papaver. ’s Avonds sluiten de bloemen zich en de volgende dag gaan ze weer open. Je zaait het slaapmutsje slapende, want zelfs tussen de tegels komt hij op! Dat geeft niet; het slaapmutsje blijft klein en charmant.


Een groene groet GreenEveline Beplantingsadviseur

greeneveline@outlook.com

dinsdag 7 april 2026

Magnolia's

 


Mijn fascinatie voor magnolia’s begint al in de winter, wanneer de pluizige knoppen zich voorzichtig voorbereiden op het voorjaar. Takken met knoppen zijn prachtig in een vaas, zelfs als ze niet uitbotten; dan drogen ze in en blijven ze een jarenlang mooi. Die grote, zachtroze bloemen die daarna verschijnen, zijn een feestje voor het oog. Soms teken ik ze na met pastelkrijt of waterverf, zo inspirerend vind ik ze.



In Nederland zijn er verschillende plekken waar magnoliawandelingen worden georganiseerd. Ossendrecht staat bekend als hét magnoliadorp: bewoners kregen er een magnolia voor hun tuin, en nu bloeit het dorp volop in april. Laatst waren we in Borger en daar hangt ook een uitnodiging voor een magnolia wandeling. Het is zeker de moeite waard om deze plekken te bezoeken als je in de buurt bent in april en de magie van magnolia’s wilt ervaren.



Een magnolia in je eigen tuin? Zeker mogelijk! De grote soorten kunnen tot 10 meter hoog worden, maar er zijn ook kleinere varianten van zo’n 5 meter die ook eerder bloeien.  Houd er wel rekening mee dat een magnolia bijna net zo breed wordt als hoog.  Wat vormsnoei kan helpen om de boom compact te houden. In Zegveld staan magnolia’s bijvoorbeeld aan de Hoofdweg. Het lijkt me leuk om samen te inventariseren waar nog meer magnolia’s staan in ons dorp. Laat het maar weten via mijn mailadres.



Magnolia’s zijn helaas niet inheems; ze komen uit Azië en Amerika. Hun heerlijke zoete geur trekt bijen aan, al verliezen sommige gekweekte soorten deze geur, net als bij rozen.



Wist je dat magnoliabloemen eetbaar zijn? Er zijn verschillende recepten te vinden op het internet zoals magnoliasiroop of magnolia-azijn. 

Een favoriet recept van mijzelf is een frisse salade met 

10 gesneden bloembladeren, 

sla naar keuze, 

gehakte walnoten en 

een dressing van honing, 

citroen en 

olijfolie. 

Meng alles voorzichtig en serveer direct. 

De bloembladen geven een subtiele, bloemige en licht pittige smaak die verrassend goed combineert met het frisse van de sla en het knapperige van de noten. 

Eetsmakelijk!

greeneveline@outlook.com

Een groene groet,
GreenEveline

 

Een hele bijzondere; De Magnolia rostrata

dinsdag 10 maart 2026

Tuinplannen maken

 



De winter is voor velen een tijd van rust en bij uitstek geschikt om plannen te maken voor de tuin.

Bij een tuinontwerp kijk ik verder dan alleen 'wat is mooi'. Wat is het doel van je tuin? Wil je een plek om te oogsten of te spelen, of juist om te rusten? Ook de basis moet kloppen: de grondsoort bepaalt wat er wil groeien en de stand van de zon vertelt je waar je die heerlijke zitplek creëert. In een goed ontwerp omarm je de omgeving, of scherm je die juist subtiel af.

Afgelopen jaar mocht ik meedenken voor een beplantingsplan van de Ontmoetingstuin bij de Voorhof. Erg leuk! Fondsen werden aangeschreven voor subsidies en gemeenteleden uit de Hervormde kerk werd gevraagd of ze een plant of boom wilde sponsoren. Op 31 december werd de tuin door een heel aantal vrijwilligers aangeplant. Wat was het koud! Het had nog net wat gevroren maar de zon kwam erbij! Binnen twee uur zaten alle planten erin. Echt Top!

Bovenstaande afbeelding is gemaakt door Steffan Pak. Samen zijn we tot dit ontwerp gekomen.



Het stukje rommelig groen is nu een prachtig tuin geworden met plekken om te zitten en uit te rusten voor iedereen. Het is fijn als er het hele jaar wat valt te zien en te beleven; mooie en verschillende vormen bloemen, geur en ook in de winter groen om naar te kijken. Ook aan de inheemse planten is gedacht. De knotwilgen en struiken geven body aan de tuin. De siergrassen geven beweging. De Choisya is een bijzonder leuk lichtgroen struikje; de witte bloemen maar ook het blad ruiken heerlijk naar sinaasappel en ze bloeit in april en mei en vaak nogmaals later in het jaar. Er staat nu ook een prachtig bijenhotel heel leuk als daar de solitaire bijen in gaan nestelen!



Kom je een keer kijken bij de Voorhof hoe alles gaat groeien en bloeien? Je kunt er heerlijk gaan zitten en later komen er nog een paar wipkippen voor de kleine kinderen.



En mocht je zelf dromen van een groenere tuin maar niet weten waar te beginnen: ik help je graag met een beplantingsplan op maat inclusief tekening en de juiste soorten.

Een groene groet GreenEveline Beplantingsadviseur

greeneveline@outlook.com

 

 

woensdag 25 februari 2026

 


Terugblik 2025 en vooruitzicht 2026 Groen Zegveld

 

In mijn vorige column schreef ik over sneeuw, zonder te weten dat er nog zoveel meer zou vallen. Wat een prachtig gezicht was het om de tuin, bomen en struiken bedekt te zien met een wit sneeuwdek. Sneeuw beschermt de planten tegen strenge vorst, en die vorst is juist heel goed voor de natuur. De vogels hadden het echter even zwaar: al het vogelvoer sneeuwde onder, waardoor we vaak de sneeuw er af moesten vegen of onder een afdakje moesten plaatsen.

 


Afgelopen november kreeg ik bij het dorpsplatform weer de kans om te vertellen over de activiteiten van Groen Zegveld in 2025. We zijn actief op Facebook, waar we regelmatig tips delen over en voor de natuur. Ook doen we mee aan een waarnemingenchallenge op Obsidentify , waar iedereen zijn natuurfoto’s van planten en dieren kan plaatsen. Op 11 maart stonden we op de Duurzaamheidsmarkt in de Milandhof, waar veel dorpsbewoners met hun tuinvragen langskwamen.



De Opschoondag op 22 maart was een groot succes: er werden heel wat vuilniszakken vol geraapt afval bij het Ooievaarsstation gebracht! Op 27 september organiseerden we een stekjes- en zadenmarkt en bij de Kastanjelaan staat inmiddels een stekjestafel waar iedereen planten kan ruilen of een kleine bijdrage kan doen. Groen Zegveld maakt ook deel uit van de bomenwerkgroep; we mochten advies geven over waar nieuwe bomen in het dorp geplant moesten worden. Inmiddels staan alle nieuwe bomen er gelukkig, en de drie populieren bij het monument mochten blijven.

 


Voor 2026 hebben we alweer mooie plannen: op 21 maart organiseren we opnieuw een Opschoondag. Wil je meedoen? Meld je aan via groenzegveld@gmail.com. Op 28 maart is er een nieuwe stekjes-, zaden- en zaailingenmarkt bij het Ooievaarsstation. We helpen je graag als je wilt meedoen, maar niet weet hoe je moet zaaien of stekken. Stuur gerust een mailtje!

 


Met een groene groet,

GreenEveline


zondag 28 december 2025

Sneeuw

 



Stel het gaat sneeuwen, ons dorp Zegveld, ligt onder een witte deken van sneeuw.



De kerstvakantie is begonnen, de zorg heeft haar cliënten liefdevol verzorgd, en de ouderen hebben hun boodschappen veilig binnen. Buiten maken kinderen een sneeuwpop in de tuin. Een mooi verstild plaatje.



Hoe ziet jouw tuin er uit met een dik pak sneeuw? Misschien een witte vlakte zonder groen, of juist een sprookjeslandschap waar elke struik een donzige pruik van sneeuw draagt. De bomen zijn met hun stammen bedekt met witte plakken aan één kant, alsof de wind een penseelstreek heeft gezet. De drie Italiaanse populieren langs de Middenweg torenen hoog uit als stille wachters, ze zijn zelfs zichtbaar vanaf de uitkijktoren bij de Boer Inn in Kamerik en ook vanuit een vliegtuig dat over ons dorp vliegt.



De toefjes sneeuw op de takken vallen er af omdat er een vogel op neerstrijkt. Siergrassen buigen sierlijk door onder het gewicht van de sneeuw. Bomen met ruwe bast, zoals de berk, vallen extra op door het contrast van zwart en wit, terwijl de krullerige bast van de papieresdoorn Acer griseum een opvallend kunstwerk vormt. Er zijn mooie struiken waarin je etages ziet, dat valt extra op in de sneeuw.



Een bijzondere struik in de sneeuw is de rode kornoelje. Door elk jaar het oude hout weg te snoeien krijgt deze struik in de winter de mooiste rode takken- en als je er meerdere plant, is het een feestje van kleur om te zien.  Zo heb je ook een knotwilg of schietwilg  Salix alba ‘Chermesina’ die in de winter rode takken krijgt. Ook deze takken zijn het mooist wanneer je de wilg knot aan het eind van de winter. Het eenjarig hout van een knotwilg heet wilgenteen, tweejarig hout heet bonenstaken en driejarig hout heet boerengeriefhout.


Sneeuw maakt dat al de kleine details wegvallen, kijk eens naar je tuin alsof er sneeuw ligt en poot iets kleurigs qua tak of kies een boom of struik om zijn bijzondere vorm. Een groen 2026 gewenst!



Een groene groet GreenEveline

 

Egelsnelweg

  Wat ritselt daar in de achtertuin? Het geluid klinkt een beetje spannend, is het een rat? Terwijl ik even later geniet van een kop thee in...